Dapur Malaysia

Resepi Puding Karamel

83 Comments

Bahan-bahan

7 biji telur
1/2 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu besar esen Vanilla
1/2 tin susu pekat
1 tin susu cair
3 sudu besar gula – untuk buat karamel

Cara-cara

  1. Masukkan gula ke dalam loyang dan panaskan di atas api yang kecil. Kacau sehingga gula menjadi cair dan keperangan. Masukkan 2 sudu besar air dan ratakan. Sejukkan loyang.
  2. Pukul telur di dalam bekas atau mangkuk. Masukkan tepung kastard, susu pekat, susu cair dan esen Vanilla. Kacau sehingga sebati.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang tadi dan kemudian kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.
  4. Siap untuk dihidangkan. Lebih sedap jika disejukkan dalam peti ais.

Puding kegemaran saya. :-)

83 comments on “Resepi Puding Karamel

    • cuba la buat. dulu saya camtu jugak. selalu beli je, tp rugi sebab kalau beli mahal… pastu dapat makan sikit je…

      • eliza nabilah

        @Amir Said,
        btol3…mahalnye bukan men, tapi quantity pun ciput gak..
        bek buat sndiri..saya wat lak gula terlebih hangus..keke..de pahit2 la gula dibuatnye..tu br first try..akan dicuba lagi..

  1. Pingback: Resepi Puding Karamel « news@yoys
    • ada jugak yg x guna susu pekat. biasanya dorg guna gula je. btw, banyak cara untuk puding karamel ni. ada yang tambah esen vanilla.

  2. Ya allah…menggiurkan….meleh abis air liur nie tgk..nmpk menyelerakan, kyan buat sekali pun xlepas2 lg..xlalu nk mkn..sbb x sedap..hahaa

    besok nk try buat….klu berjaya nnti akak share kt blog..hahaha doa2 lah berjaya buat…kuikuikui

  3. dh lama tak buat benda ni. dulu first time buat masa blaja kt uni. tp takde sp nk mkn sbb my family they hardly eat things yg luar dari kebiasaan..huhu..mkn sendiri la. tp sedap gak 😛

  4. assalam..alamak…bahaya berada dimana-mana diblog ini..ada entry yg boleh membuatkan saya..tak keruan..lalu, merembes lah air liur…
    uhuhuhu..pengsan tgk makanan…*sepet pantang tengok!…haha

    *bagus gaks…siap ada resepi..pantang tengok..belum tentu rajin nak buat…aduhaiiii…hehe

  5. salam…
    nk mntak share ea resepi nih…
    first tyme nk wat…
    slalu beli jer…
    tp xpuas la….
    skit jer…kdg2 ta sedap…huhu…
    :) :) :)

    • Boleh silakan. Buat sendiri puding ni lagi berbaloi. Sedap pun sedap. Kadang2 orang jual banyak letak tepung kastard, so tak sedap sangat.

  6. salam,
    aritu sy ada buat puding karamel…tp x boh tepung kastard.
    just boh susu cair, telur n gula n esen vanilla jer…kalu boh tepung ada beza ke??

  7. salam nak tanye..sy tak suke lau ase telor sgt..mcm mane eik nak wat lau tak nak bau telOr ur sgt?

  8. salam, nak tanya, 1/2 sudu besar tepung kastard tu guna sudu besi yg selalu guna utk makan ataupun sudu yg nak buat kek tu?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 2 3 4 5

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>